23 January 2012

Sayang Jodoh tu akan sampai juga okay :)

puaslah aku tenung screen nii,
dok memikirkan post apa kali ni.
sabar sabar sabar memikirkan idea.
akhirnya!
ini dia post aku.

"Jodoh"

mungkin pada segelintir remaja spt aku buat bengong je pasal jodoh ni.
sebenarnya jodoh setiap manusia ni dah ditentukan di Loh Mahfuz lagi,
Jodoh ni agak subjektif utk diperkatakan sbb kita sdri tak tahu siapa jodoh kita.
ada sesetengah org tu sng dapat jodoh, mksdnya dia jumpa org then terus kahwin 
ada lak tu terpaksa lah mengharungi pelbagai dugaan dalam hubungan cinta sebab belum pasti tentang jdohnya 
*macam aku lah

sebab tu, kita kena sentiasa berdoa *bkan msa sush je nk minta tolong ngan Allah k.
berdoa spya Allah pertemukan kita dengan jodoh yang baik.
dan aku pun berpegang pada satu prinsip tentang jodoh ni
"Jodoh yang baik untuk orang yang baik"

aku sntiasa berpegang pada kata hikmah tu.
okay tdi ada google tentang jodoh.

Panduan memilih jodoh dari Rasullah sdri

1. untuk kaum Adam
Bagi golongan lelaki, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” 

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”

2.untuk kaum hawa
Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.

Selain itu, aku pernah terbaca kat satu artikel dari majalah ini,
aku rasa korang pun tahu sebab ia pernah keluar dalam filem "Syurga Cinta"
yakni jodoh ada 3, jodoh dari Allah, jodoh dari jin dan jodoh dari nafsu.

oleh kepada sesiapa yang rasa kenapa diri tak dapat lagi makwe/pakwe usah khuatir ya sbb jodoh kalian pasti ada .
plus aku salute kat mereka yang masih single sebab korang kuat utk menangkis godaan duniawi ni
*kalau lah aku macam korang.
korang jangan rasa diri korang loser sbb tak berkapel,sptutnya korang bsyukur sbb minda korang tak terhakis dengan benda-benda yng buat korang berduka lara okay.

relaxlah jodoh korang akan smpai jugak,
kita tak tahu sapa jodoh kita,
entah2 kawan baik sdri, jiran sebelah rumah ke, musuh kita ker,
kita tak tahu kan, so be positive thinker okay :)

nak boyfriend macam dia ni boleh tak? 
*okay, dora sila ke kedai cermin utk tgk cermin and pls slap ur own face sbb tllu berperasan
-,-

sapalah pria pujangga aku ni, aduhai Dora.

Assalamualaikum :)

No comments :