19 November 2014

what exactly that you want in your life?

Bismillahirrahmanirahim,

entry aku kali ini bukanlah entry makanan lagi walaupun aku ada a few recipes yang aku tak hupdate lagi.
but kali ini aku nak share something.
semua orang ada impian masing-masing. nak jadi lecturer lah, nak buka butiklah, nak buat itu lah ini lahh.

one day tu, aku tengah masak sambil bermonolog :

" apa yang aku nak sebenarnya dalam hidup ni?"

pernah tak korang terpikir ?
sebab sepanjang aku hidup atas muka bumi ini, aku hanya tahu create impian or cita-cita.
maksudnya bila orang tanya "kau nak jadi apa bila dah graduate nanti?" automatically aku jawab nak jadi Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) and when people asking why, aku into speechless sat sebab dok cerna pasaipa aku nak sangat jadi PTD..

rupa-rupanya through career tu aku boleh travel. dan dapat income yang besar. mmm nampak bebenor aku tak ikhlas.
so aku terpikir balik, all this while aku always tolong adik - adik luar sana to choose their right future path but aku? 

so, aku pun meng- psiko diri aku yang sememangnya aku rasa dah psiko ini,

apa yang aku minat?

apa yang buatkan aku happy sangat bila buat something?

so after menge-scan  diri aku sedalam- dalamnya. 
aku baru tahu aku begitu passion dalam masakan because i love food babeh !
so like bulb menyala kat atas kepala kau lepas tu.

" I wanna have my own cafe, yes my own cafe!

dalam kata lain, aku nak bagi orang makan, aku nak orang happy bila makan masakan aku. itu my real real impian okay.
so ive decided after graduate, will earn some money to open a cafe, 
Cafe yang boleh buat with RM 2 , you can gain some heavy food from my cafe. 
i know sound like urgghhhhhh

 " ish kau nak bankrupt ke? "      or      "kau ingat kafe kau tu kafe kebajikan ke?"

ideas ni came out after aku terimbau balik during zaman aku sekolah.
student kan, mana ada duit sangat so bila balik dari sekolah ontheway ke bus station tu memasing muka lapar.

dalam poket ada less than RM 2, kekadang sampai kena share one bowl of soto tu dengan 2 orang kawan aku lagi.
aku tidak pernah menyesal malahan aku happy sebab zaman sekolahlah yang mengajar aku apa itu persahabatan. 

aku nak cafe aku nanti boleh semua golongan masuk, even kau takda duit banyak pun, 

" you're welcome to my cafe "
     
nawaitu aku cuma satu, nak share dengan semuua orang tentang masakan aku, minat aku terhadap makanan. dengan makanan lah orang boleh happy, 

now aku dah jumpa apa yang aku minat and apa yang aku nak lepas ini.
tak semestinya aku ambik economy kat universiti so aku kena jadi economist kan.

so dalam hidup kita ini, tak semestinya aoa yang kita minat tu kita nak lupakan just because of ia nya bukan satu profesion yang ada income yang meghiah  banyak. 

just be what you want, follow your instinct so sooner you'll never feel regret on it. 

toodles

No comments :