26 June 2011

rajin sangat kan

tadi aku temankan ibu aku pergi sekolah anje utk sign report card,
then singgah pasar , 
hari ni, aku teringat nak masak
ikan patin masak lemak tempoyak
 jeng jeng.
heheh tibe tibe tibe lak aku rajin sgt nak memasak hari ni kan.

aku belajar masak masakan ini daripada my chef yakni ayah aku lah.
tapi sblm ni aku just tgk2 dri jauh je.
now aku nk praktiskan.

resepii nya ialah :
ikan patin,
halia (blend )
serai ( dititik)
daun kunyit
bawang merah ( blend)
bawang putih (blend )
cili padi ( kalau pedas lagi best :D )(blend )
asam keping ( kalau nk msam lah )
tempoyaaakk ( banyak lagi sedap )

simple kan resepi ni.
cara-cara masakannya:

blend 

beginilah hasilnya slps diblend

tumiskannya smpi pecah minyak

then masuk kan tempoyak kasi sebati , masukkan air ngan ikan

ikan patin


kemudian tutup and tggu ikan masak

taraaaa.. ni lah hasilnya.
opss jgn upe taruk garam okay



nasib baik lah ibu aku thumbs up
hehehe.
dah lama tak masuk dpur kan
tu yg dapat thumbs up
*pemalas kan aku ni uish uish 
itu sahaja resepi hari ni. 
kita kembali selepas kerajinan aku datg balik
bye bye.







No comments :